Monday, April 11, 2011

TIPS MENYINGKIRKAN KUTU KUCING(KUTU KUCING)

Tips Menyingkirkan Kutu Kucing
Untuk menghilangkan kutu pada kucing anda, pertama anda harus menyedari bahawa kucing anda mempunyai kutu. Untuk memeriksa, anda boleh memisahkan bahagian-bahagian kecil bulu kucing anda dan melihat di celah-celah diantara bulu kucing anda. Jika anda tidak melihat kutu, anda harus menyedari bahawa mereka boleh menyembunyikan diri dengan sangat baik. Teman selalu menggunakan sehelai kain basah putih bersih dan menekapkan pada kucing anda, anda akan dapat melihat apakah mereka mempunyai kutu ataupun tidak, dengan adanya tompokkan bintik-bintik berwarna coklat gelap diatas kain basah putih itu tadi. Kutu meninggalkan bintik-bintik coklat gelap di belakang badan mereka, yang sebenarnya itu adalah ekskresi(perkumuhan) kutu. Ekskresi(perkumuhan) kutu adalah berwarna coklat atau merah kecoklatan bekas dari menghisap darah dari haiwan kesayangan anda. Selain itu anda boleh terus membawa kucing anda ke veterinar yang terdekat atau kedai haiwan kesayangan yang ada memberi servis rawatan.
Jika anda yakin kucing anda mempunyai kutu, maka anda perlulah merawat rumah anda seperti berikut:

1. Yang terpenting, jika anda baru saja mempastikan ada kutu pada kucing anda, maka kuarantin kucing anda ke salah satu bilik.
2. Vakum seluruh rumah untuk menyingkirkan segala kutu dan kutu di lantai atau perabot.

3. Pastikan anda mencuci semua pakaian anda kerana sang kutu ini amat suka menyembunyikan diri di pakaian manusia.
4. Selanjutnya, cuci dan bersihkan serta vakum kesemua karpet anda. Sebaik-baiknya jemurkan semua karpet anda pada sinaran cahaya matahari secara terus selama sekurangnya 5-7jam.

5. Anda juga boleh menggunakan semburan kutu kawalan untuk menyingkirkan segala kutu dan kutu pada kucing anda. Anda boleh menyembur rumah dengan semburan kutu untuk membunuh kutu yang melekat dan bergayut di dinding atau mana-mana bahagian rumah. Pastikan anda mencuci dan memriksa semua bilik tidur dengan bersih dan semua almari, peti dan sebagainya dengan teliti.


TAJUK-TAJUK BERKAITAN

4 comments:

  1. Betul tu.. kutu kucing boleh bertelur dan hinggap di karpet, baju, tilam kita.. sejak DC guna home flea spray dkt rumah.. dah tak de lagi gatal2 badan.. :)

    ReplyDelete
  2. Di mana nak beli home flea spray? Saya sering digigit kutu kucing and saya rasa memang dah merebak dalam rumah.

    ReplyDelete
  3. ade sekali tertanggal bulu kucing dalam bentuk kelompok, habis botak kulit die, seram betol

    ReplyDelete
  4. Menjaga kebersihan kucing kita itu number one, jadi kalo udah jaga kebersihan pasti semua akan berjalan indah

    ReplyDelete