Saturday, April 16, 2011

Jauhi Sifat Kejam(inhuman/cruelty)



Dari paparan video ini, moga-moga kita semua dapat menjauhkan diri dari sifat,jiwa dan kerohanian yang kejam sebegini. Semoga si pengkid ini mendapat balasan sewajarnya dari Allah. Disini ingin teman berkongsi sedikit pengajaran yang dipetik dari tajuk Kucing dan Islam, penjarannya adalah seperti berikut :-

1. Pupuklah kasih sayang agar kita dapat saling menyayangi sesama makhluk ciptaan tuhan.

2. Tiada halangan dan sekatan agama untuk berjasa pada kucing, malahan ia disukai oleh nabi dan rasul kita   Rasulullah Sallahu’ ’Alaihi Wassalam, sehingga baginda memberi gelaran kepada Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi sebagai "Abu Hurairah" yang beerti "Bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang sangat menyayangi kucing.

3. Besarnya dosa orang-orang yang menyeksa binatang dan menyakitinya dengan memukul dan membunuh. Wanita itu masuk neraka kerana dia menjadi sebab kematian seekor kucing.(Kucing dan Islam)

4. Boleh mengurung binatang seperti kucing, burung, dan sebagainya, jika diberi makan dan minum. Jika tidak mampu atau tidak mahu, maka hendakah melepaskannya dan membiarkannya pergi di bumi Allah yang luas untuk mencari rezekinya sendiri..(Kucing dan Islam)

5. Di Akhirat, manusia diadzab sesuai dengan perbuatannya di dunia. Wanita ini diserang oleh seekor kucing di Neraka dengan mencakari tubuhnya. (Kucing dan Islam)

TIPS KATA-KATA
Pupuklah kasih sayang agar kita dapat saling menyayangi sesama makhluk ciptaan tuhan. Dengan kasih sayang juga kita akan mengukuhkan lagi hubungan sesama manusia.


Dengan paparan kali ini teman harap dapat memberikan pandangan positif kepada pembaca terhadap haiwan  yang bernama kucing, jumpa lagi di tajuk yang lain, sekian.

No comments:

Post a Comment