Tuesday, April 12, 2011

Merawat Kucing Yang Terkena Jangkitan Kutu(KUTU KUCING)

Untuk Merawat Kucing Anda yang Terkena Kutu:
1. Mulanya mandikan kucing anda menggunakan sabun/syampu anti kutu(anti flea bath).
Ada banyak dipasaran dan berbagai jenis. Gambar disebelah adalah salah satu contoh syampu anti kutu kucing. Hal ini hendaklah dilakukan dengan memandikan kucing anda didalam tab mandi atau bilik air kecil dengan air yang banyak dan sabun. Tetapi berhati-hati bahawa sabun dan air tidak boleh terkena mata kucing anda. Boleh dikatakan 90-95% kucing bencikan air. Inikan pula dimandikan, ini akan menyukarkan anda kerana anda akan di kungfu oleh kucing anda disebabkan kaedah ini. Tetapi dapat diatasi dengan memandikan kucing anda secara berhati-hati dan lembut. Nantikan huraian Cara Mandian Kucing dibawah tajuk Kucing dan Spa tak lama lagi.

2. Ada juga kaedah lain untuk memberikan kucing mandian kering(dry bath). Dengan kaedah ini anda memerlukan sejenis syampu kucing khas, syampu yang tidak melibatkan penggunaan air. Anda perlu dapatkan nasihat veterinar atau pakar sebelum menggunakan kaedah ini.

Troy
Frontline
3. Pastikan anda membeli semburan(spray) kutu kucing dan kawalan kutu. Perkara ini perlu untuk mengelakkan kutu kembali semula kepada kucing anda. Frontline untuk kutu badan dan Troy Ear Canker untuk kutu telinga adalah kegemaran peribadi teman.

4. Dua hari selepas menggunakan semburan Frontline, pastikan anda menyikat kucing anda menggunakan sikat yang betul untuk menanggalkan kutu-kutu yang mati. Periksa bulu kucing anda setiap beberapa hari untuk memastikan para sang kutu hilang. Tetapi jika anda melihat masih ada kutu, kuarantin haiwan kesayangan anda, dan mulakan seluruh proses dari mula semula.
TAJUK-TAJUK BERKAITAN


3 comments:

  1. mintak tlg bagi tip bagaimana nak tempuh dugaan ini http://azlinaazhar.blogspot.com/2011/04/dia-akan-mati.html

    ReplyDelete
  2. Mujur kita xde kucing..kalau x,kena peka penjagaan dia..anyway nape dorang(kucing) takut dengan saya bila saya mendekati dorang(kucing)

    ReplyDelete
  3. saye letak myk gamat je kt kucg saye 2...
    Alhamdllah die makn sembuh... :)

    ReplyDelete