Wednesday, January 2, 2013

Kucing Stress

Kucing adalah lebih mudah mengalami stress berbanding manusia. Kucing tidak seperti manusia yang dapat menghilangkan stress dengan cara berbual mahupun menonton movie. Kebanyakkan kucing dan haiwan lain akan jatuh sakit dan boleh membawa maut apabila mengalami stress yang berterusan.
Untuk mencuba memahami bagaimanakah seekor kucing melihat dunia ini adalah sangat sukar. Kita cuba melakukan yang terbaik untuk memberikan hidup yang selesa kepada si Bulus tetapi kita tidak mampu memenuhi keperluan mental individu mereka.
Perkara perkara yang menyebabkan kucing anda stress itu agak kompleks dan pelbagai. Kenapa teman cakap kompleks, ini adalah kerana kucing anda boleh
mengalami stress hanya disebabkan anda menukar atau menambah karpet baru dalam rumah. Malahan kiranya anda mendapat cahaya mata baru iaitu pertambahan ahli baru dalam keluarga pun boleh menyebabkan kucing anda stress. Namun begitu, ada tiga faktor utama penyebab kucing anda stress:
1. Perubahan sekeliling
   - Berpindah ke tempat baru
   - Membawa kucing anda bercuti (travel)
   - Membawa kucing anda ke veterinar juga boleh membuatkan kucing anda stress
   - Keadaan sekeliling yang bising
   - Ada kucing baru di dalam rumah
   - Ada tetamu atau anak baru
   - Dan seumpanya
 2. Mengawan/mating/nak kahwin
Bermaksud kenalah carikan pasangan atau amat digalakkan memandulkan kucing anda. Kucing yang sudah dimandulkan adalah kurang mengalami masalah stress berbanding yang tidak dimandulkan. Kebosanan kerana tiada teman juga penyumbang stress.
3. Menukar jenama/jenis makanan lain.
Menukar makanan juga boleh mengakibatkan kucing anda stress dan boleh juga mengakibatkan masalah-masalah yg lain. Seperti manusia, 85%-90% masalah kesihatan adalah berpunca dari apa yang di makan. Makanan yang tidak sesuai juga merupakan salah satu punca utama kepada masalah keguguran bulu kucing anda. Oleh itu anda dinasihatkan memberi makanan jenis premium atau pun super premium.



Tanda-tanda stress pada kucing
Apabila mengalami stress, kucing akan menterjemahkannya kepada beberapa bentuk atau tanda-tanda, antaranya:
1. Sesetengah kucing akan menjilat-jilat bulunya secara keterlaluan sehingga terdapat tompok-tompok botak dan ruam pada badannya sebagai tindakbalas terhadap stress. Dimana keaadaan in dipanggil sebagai psychogenic alopecia.
2. Membuang najis diluar kotak najis atau membuang merata-rata.
3. Sering melakukan spraying(bagi yang jantan) di serata rumah.
5. Kemurungan
7. Berbunyi bising. (mengiau tak berhenti)
Tips menangani kucing stress
Kucing adalah binatang tidak seperti manusia yang dapat menghilangkan stress dengan cara berbual mahupun memetik gitar. Kucing adalah haiwan penyayang, belailah kucing anda. Belaian dan sikat(grooming) itu sebenarnya terapi untuk kucing dan  tuan dia. Terutama bagi kucing yang berbulu panjang(longhair). Kucing akan rasa tenteram, lebih selamat dan happy kalau selalu dibelai dan disikat bulunya setiap hari. Bila kucing happy dia akan lebih sihat dan kurang rasa stress.
Teman harap dengan entri ini dapat membantu rakan-rakan semua memahami sedikit sebanyak berkenaan Kucing Stress. Jumpa lagi di entri yang lain, Terima kasih.

1 comment:

  1. mintak tolong, saya terkne gatal2 or bintik2 merah di badan dan jumlahnya banyak. mungkin dari jangkitan kucing saya. mcm2 sudah di buat pada kucing saya.. tetap dijangkiti juga. ada penyelesaiannye tak? tq

    ReplyDelete