Thursday, May 5, 2011

Kucing Muntah




Muntah 
Bagi pendapat teman kucing muntah adalah merbahaya kepada diri kucing itu sendiri. Muntah yang kerap dan berterusan sangat bahaya kepada kucing anda kerana ini boleh membawa maut. Kucing akan muntah untuk mengeluarkan apa jua benda yang tersekat di tekaknya. Jika ini berlaku pada kucing anda tidaklah perlu dirisaukan melainkan benda atau objek atau gumpalan bulu yang tersangkut itu tidak dapat dikeluarkan. Segeralah ke klinik sekiranya ini berlaku. 




Selain dari memuntahkan gumpalan bulu(hairball) selalunya kucing anda akan muntah disebabkan apa yang dimakan oleh kucing anda. Di sini teman kategorikan kucing akan muntah disebabkan 9 perkara:
  1. Gumpalan bulu. (Hairball) 
  2. Makan terlalu cepat/gopoh.
  3. Makan benda yang tidak boleh dihadam.
  4. Kerapkali menukar diet/jenis makannannya.
  5. Alergic makanan atau bahan-bahan di dalam makanan.
  6. Infeksi/ Jangkitan penyakit
  7. Parasit/Kutu
  8. Racun
  9. Sebab-sebab lain. - ada beberapa perkara lain yang menyebabkan kucing anda muntah seperti sembelit dan lain-lain penyakit. Ini akan dihuraikan lagi di dalam Penyakit-Penyakit Kucing.



Nota: Pastikan kucing anda tidak diberi makan sekiranya ingin membawanya berjalan jauh (travel). Kerana kucing akan muntah di dalam kereta anda sekiranya diberi makan sejurus sebelum anda ingin memulakan perjalanan jauh. Ini dipanggil "Motion Sickness". Perlu diingatkan bahawa kucing sebenarnya amat tidak suka "travel" dengan kata lain, ikut tuannya pergi bercuti atau pulang ke kampung. Kucing tidak suka rumahnya atau keadaan sekeliling tempat tinggalnya berubah dari kebiasaannya. Melainkan perkara ini sudah diajar atau dididik oleh owner(tuan kucing semenjak dari kecil).

TAJUK-TAJUK BERKAITAN

No comments:

Post a Comment